Пользователь
Начинающий
Сообщений: 48
Дата: Пятница, 20.09.2013, 22:44:55 | Сообщение # 1 |
Offline
|
Фрикційні автоколивання Особливої уваги заслуговують механічні автоколивання, що виникають у системах з тертям. Сила тертя, що у раніше розглянутих прикладах виявлялася причиною загасання коливань, може бути причиною їхнього розгойдування.
Розглянемо найпростішу систему (мал.62,а), що складається з двох обертових барабанів і нескінченної стрічки.
Рис. 62
. Сила тертя, що розвивається при ковзанні вантажу, зміщає вантаж вправо і викликає деяке подовження пружини. Нехай у положенні рівноваги вантажу сила тертя дорівнює R0, тоді статичний зсув вантажу складає
(161)
Для подальших міркувань необхідно врахувати, що сила тертя R залежить від відносної швидкості руху V (при заданому нормальному тиску вантажу, що будемо вважати постійним). Нехай характеристика тертя має вид, показаний на мал.62,б, де значення V0 і R0 відповідають стану рівноваги вантажу.
.
.
. При малих коливаннях відносної швидкості можна прийняти
(162)
.
Рівняння руху вантажу
.
Підставляючи сюди вираз (162), одержимо
або
(163)
.
Тоді рівняння (163) буде мати вид
Згідно (161), сума двох останніх доданків дорівнює нулю, тому одержимо рівняння
(164)
.
негативна, то система має як би “негативне загасання”, і коливання з часом будуть зростати за рахунок енергії, переданої стрічкою, що рухається.
d
f
Ю
а
jЁ
h@x
h@x
а
обто також убік руху. В іншому інтервалі руху, коли вантаж рухається вліво, збільшення сили тертя спрямовано також уліво, тобто знову убік руху. Такий характер зміни сили тертя і є причиною зростання коливань.
.
За допомогою таких же міркувань можна прийти до висновку про можливість автоколивань пружно закріпленої колодки, притиснутої до обертового диску (мал.63,а), а також вантажу на пружині, коли лівому її кінцю заданий рух з постійною швидкістю (мал.63,б). В обох цих випадках необхідною умовою автоколивань також є наявність спадної ділянки характеристики тертя.
.
.
Рис. 63
Таким чином, рівняння руху системи різець-супорт має вид
- приведена маса системи різець-супорт.
- спадна.
Як установлено, нестійкість стану рівноваги може бути виявлена в припущенні малості коливань, тобто за допомогою лінійного наближення. Однак, якщо відмовитися від цього припущення, простежити за подальшим плином процесу, то виявляється, що ріст амплітуд поступово сповільнюється і в остаточному підсумку амплітуда цілком стабілізується. Цей процес сталих (стаціонарних) автоколивань (мал.64) називається граничним циклом.
Рис. 64
Важливою особливістю граничного циклу є його повна незалежність від початкових умов; після будь-якого збурювання стану рівноваги система наближається до того самого граничного циклу. Для виявлення параметрів
Сообщение отредактировал Sashok - Суббота, 21.09.2013, 01:25:18
Подпись пользователя
|
|
| |